|
Граб Прасковія Йосипівна
Заслужений вчитель України
СЛОВО
ПРО
МАТІР В цьому році
виповнюється 75 років з дня заснування Здолбунівської гімназії
( колишньої середньої школи №2) і 90 років з дня народження Граб
Парасковії
Йосипівни, яка з 1947 року працювала вчителем, завучем і більше 20
років
директором цієї школи. З нагоди ювілеїв я і вирішив розповісти про неї
як її
син і учень. Народилась
мама у 1919 році на Дону (колишня Слобідська Україна), в селянській
родині.
Батько її загинув у Громадянську війну. Незважаючи на те, то ще
маленькою
пережила голод , росла міцною, енергійною, кмітливою. Сприяла цьому
чудова
природа Донського Білогір'я. Весела і життєрадісна, вона була
улюбленицею
вчителів і подруг. Навчання давалось легко, уроками
і домашнім завданням вона себе не обтяжувала.
В шостому класі запустила російську мову і отримала переекзаменовку на
осінь. При
підготовці до повторного іспиту так захопилась цим предметом, що
отримала
«відмінно» і вибрала викладання російської мови і
літератури своєю професією. Закінчила
педучилище у м.Павловську, заочно Воронезький вчительський інститут,
поєднуючи
навчання з працею вчителя. Потім
були евакуація, повернення у рідне, вщент спалене село Басовка. робота
директором школи в умовах, коли не було ні парт, ні підручників, ні
зошитів. В
1946 році переїхала за місцем служби чоловіка до Здолбунова. Спочатку
працювала в СШ №1 вчителем 1-4 класів, а з вересня 1947 переведена у
семирічну
школу №2 на посаду вчителя російської мови і літератури. У 1949
призначена
завучем, а в 1954 - директором цієї школи. Заочно закінчила Рівненський
педагогічний інститут. Невдовзі
школа отримала статус десятирічної. Завдяки старанням і наполегливості
директора в 1962 році школу добудували, що дало змогу перейти до занять в
одну зміну. В 1968 році
Парасковія
Йосипівна була удостоєна почесного звання «Заслужений учитель
України». Вона
випустила масу учнів,
підготувала до
творчої діяльності не
одного вчителя, деякі з них стали знаними в районі і за його межами. Вчитися у неї
педагогічній майстерності
приїздили вчителі із різних куточків області. Маючи чимале навантаження
керівника, давала відкриті уроки. ЇЇ ретельно
розроблені поурочні плани, що складали об'ємні
конспекти, приводили у захват колег та інспекторів районного і
обласного відділів
освіти. Журнал «Радянська школа» пропонував
підготувати до друку серію статей з
досвіду роботи, але це не її не приваблювало. Цілком
віддавалась живій, практичній роботі,
безпосередній педагогічній і творчості. Треба
віддати належне вмінню матері подати матеріал. Ось як вона долучила
мене до
поезії Л.С.Пушкіна. Мені було років шість. Якось ввечері сиділи з мамою і бабусею
біля
пічки. Бабуся пекла в
піддувалі «повітряну» кукурудзу і
ми ласували теплими хрусткими
зернятами. Стояла
холодна зима, за
вікном темрява, а біля печі тепло і кімнату осявали бурштинові відбитки
полум'я. Мама взяла
томик Пушкіна і
почала мені читати
: «... Вся комната янтарным блеском озарена. Веселим
треском трещит затопленная печь...».
Вірші ідеально підходили
до оточуючої обстановки, і Пушкін природно і назавжди увійшов у моє
життя. Коли
я вчився в старших класах вона викладала у нас літературу. Хтось із учнів поскаржився,
що не сприймає
Маяковського. Розкривши книгу
його
віршів, прочитала «Разговор пароходов на Одесском
рейде». Читала артистично,
наслідуючи гудкам пароплавів і враз привертаючи увагу всього класу.
Вірші
начебто ожили і Маяковський
відкрився нам. Уроки
матері не були схожі на уроки інших вчителів. Вона викладала гак.
неначе
прийшла поділитися з товаришами цікавими подіями. Тон бесіди рівний,
начебто не
турбувалась про те, слухають її чи пі. а розповідала для тих, кому
цікаво. Мене
хвилювало, що на її уроках було більш гамірно, ніж у інших вчителів, і
я сказав
їй про це. У відповідь вона зауважила, що не треба сковувати учнів,
нічого,
якщо діти перемовляються з приводу предмета - це робоча обстановка. І я
знав,
що у багатьох однокласників цей предмет був одним з улюблених.. Важливою рисою
Парасковії Йосипівни було те, що вона ніколи не придушувала
свободу і
індивідуальність. Завжди
любила так званих бешкетників, а вони її, підмічала в них позитивні
якості, і
використовувала їх в
громадській роботі. Нікого не залишала на другий рік, всіх витягувала
до
випуску. Пізніше один з таких бешкетників, привіз
матері з далекого плавання так звані
сувеніри - зуб кашалота і китовий вус. До
речі, закінчив
Одеське мореходне училище, штурманом на підводному човні здійснив
перехід із
Чорного моря до Льодовитого океану. Ще
два зірвиголови стали підполковниками, і, буваючи в Здолбунові, завжди
її
провідували і називали «наша мама» .Четвертий з
когорти неслухняних став
знаменитим автогонщиком, портрет п'ятого , як кращого токаря, прикрашав
міську
Дошку пошани. Мама вчила мене,
що колектив тим багатший, чим більше у ньому різноманітних
людей. «Це - як райдуга, - казала вона. - Кожний колектив
повинен маги своє
обличчя, чимось пишатися. Це згуртовує і це треба
культивувати». У
моїй пам'яті
іноді постає такий епізод.
В пору мого навчання
в Харківському юридичному інституті
мама приїхала провідати мене. Жили ми тоді на
Журавльовці, в районі
робітничих приватних будиночків і ґрунтових вулиць, вкритих споришем.
Ми йшли
вдвох з магазину, де купили популярну годі «Гимзу»,
легке болгарське вино.
Якраз пройшов літній дощик.
залив
калюжами вулицю і розквасив землю. Не довго думаючи, мама зняла
босоніжки і
весело шльопала по воді, про щось розповідаючи, радіючи зустрічі з
сином,
теплому дощику, сонечку, що виглянуло з-за хмари і можливості пройтися
по землі
босоніж. Не
забуду , як научала триматись робочого класу. Підкреслювала його
моральне
здоров'я і при цьому не принижувала роль інтелігенції. Казала. цитуючи
Горького.
«Интеллигенция - зто
ломовая лошадь истории». Як
видно, із
офіційного визначення вона вилучила принцип партійності. Мені таке
трактування
до душі і зараз я назвав би цей метод оптимістичним реалізмом.
Це був метод її життя, метод роботи вчителів
нашої школи. Василь
Граб. Жовтень 2009 р. |
Просимо
зголоситись на участь у святкуванні завчасно.
Це допоможе нам з організацією свята. Залиште
свої координати
|
Останнє
оновлення
16.06.2010 |
Автор: Петриченко Вадим | All
rights reserved
|